یا قائم ال محمد (ص)

قضاوت امام عصر

از خصائص حکومت امام قائم (عج) قضاوت کردن او، مانند حضرت داوود

علیه السّلام است.

شیخ مفید می گوید: «چون قائم آل محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم قیام کند،

مانند حضرت داوود علیه السّلام، یعنی بر حسب باطن، قضاوت کند، و بی هیچ

نیازی به شاهد حکم کند.

مهدی (عج) نقشه های پنهانی هر گروه را بداند و به آنان آن نقشه ها را بگوید.

مهدی (عج)، دوست و دشمن خود را، با نگاه بشناسد. («الارشاد»، ص ۳۶۵)»


چگونگی قضاوت حضرت داوود علیه السّلام و ماجرای آن در سوره انبیاء، آیه

۷۸ آمده است. (ر.ک. به «تفسیر نمونه»، ج ۱۳، ص ۴۶۵)


اگر راه گم کردی

درزندگی ما بسیاری ازمواقع پیش می آید که دچار تردیدوسردرگمی میشویم وبرای

پیداکردن مسیر وراه صحیح شاید دچارخطاشویم برای این مشکل درزندگی نیزائمه

ماراه حلی قرارداده اند که امام صادق علیه السلام میفرماید:


هرگاه راه ومسیرخود راگم کردی پس بانگ برآور:ای اباصالح یاابا صالح- خداوند

رحمتش رابرتوفرود آورد!-راه رابه ما نشان ده.


متن عربی این حدیث درکتاب من لایحضره الفقیه – الشیخ الصدوق ج ۲ ص ۲۹۸

آمده است که به این شرح است:


بن أبی حمزة ، عن أبی بصیر ، عن أبی عبد الله علیه السلام قال : ” إذا ضللت عن

الطریق فناد ” یا صالح – أو یا أبا صالح – أرشدونا إلى طریق یرحمکم الله ” .

                

زينت پرستش كنندگان الهى



آن حضرت با عنوان زين ‏العابدين و سجاد خوانده مى‏شود،چرا كه او قبل از هر چيز بنده

خالص و صالح خدا بود، و سجده‏هاى طولانى او، هربيننده را به سوى خدا و پرستش خدا

جذب مى‏كرد.

خداوند در حديث لوح كه آن نامه ‏اى از سوى خدا به پيامبر اكرم(ص) است او راچنين

معرفى كرده است: «سيد العابدين و زين اوليائى الماضين; او آقاى عبادت‏كنندگان و زينت

اولياى پيشين من است.» يوسف بن اسباط مى‏گويد، پدرم گفت:

نيمه ‏هاى شب به مسجد رفتم، جوانى را كه به سجده افتاده بود ديدم كه چنين باخدا راز و

نياز مى‏كرد: «سجد وجهى متعفرا فى‏التراب لخالقى و حق له; صورتم خاك ‏آلود، براى

آفريدگارم سجده كرد، كه خداوند سزاوار سجده است.» به محضرش رفتم،دريافتم امام

سجاد(ع) است، صبر كردم تا هوا روشن شد، به نزد ايشان رفتم و عرض ‏كردم: «اى

فرزند پيامبر! چرا آن همه به خود زحمت مى‏دهى با اين كه خداوند تورا برترى بخشيده و

تو در پيشگاه خدا مقام بسيار ارجمندى دارى؟» او با شنيدن ‏اين سخن منقلب شده و گريه

كرد و فرمود: پيامبر(ص) فرمود:

«هنگامى كه روز قيامت‏ برپا گردد هر چشمى جز چهار چشم گريان است:

1- چشمى كه از خوف خدا بگريد;

2- چشمى كه در راه (جهاد) براى خدا نابينا شده باشد;

3- چشمى كه از حرام‏هاى خدا پوشيده شده باشد;

4- چشمى كه شب تا صبح در حال سجده بيدار باشد... .»

عبادت امام سجاد(ع) پرستش كاملا آگاهانه و بسيار عميق بود،او با لذت و شيفتگى 

مخصوص، آميخته با عرفان كامل، خدا را عبادت مى‏كرد. ارتباط و پيوند او با خدا به

گونه‏ اى بود كه روايت ‏شده:

شبى براى عبادت برخاست، هنگام وضو، چشمش به ستارگان آسمان افتاد، و هم چنان‏ به

ستارگان مى‏نگريست ، و در انديشه آفريدگار و آفرينش آنها فرو رفت، حيران وبهت زده

در حالى كه دستش در آب بود، به آسمان چشم دوخته بود تا صداى اذان صبح ‏را شنيد.

فاطمه(س) يكى از دختران اميرمومنان على(ع) از جابربن عبدالله انصارى تقاضاكرد كه نزد

امام سجاد(ع) برود، به عنوان دل‏سوزى از آن حضرت بخواهد كه جانش رااز آسيب عبادت 

بسيار حفظ كند، زيرا او بر اثر عبادت بسيار، از ناحيه بينى و سرزانوها و كف دستها و

پيشانى، آسيب سختى ديده بود، جابر نزد امام سجاد(ع) رفت وآن حضرت را از تحمل آن

همه رنج طاقت فرسا در عبادت برحذر داشت.

امام سجاد(ع) به او فرمود: «اى همنشين رسول خدا(ص)! جدم رسول خدا(ص) آن قدر

عبادت كرد كه پاهايش ورم كرد، شخصى به او عرض كرد: چرا آنقدر به خود رنج ‏مى‏دهى؟

فرمود: «افلا اكون عبدا شكورا; آيا بنده سپاسگزار خدا نباشم.» جابربه امام سجاد(ع) عرض

كرد:

«جان عزيزت در خطر است، كم‏تر خود را در فشار قرار بده.» امام سجاد(ع) فرمود:

«يا جابر لا ازال على منهاج ابوى موتسيا بهما حتى القاهما; اى جابر همواره راه‏ پدرانم

(پيامبر و على) را مى‏پيمايم، و آنها را الگو قرار مى‏دهم تا به آنهابپيوندم.» صحيفه سجاديه

يكى از نمادهاى عرفانى و زاييده انديشه ‏هاى معرفت ‏شناسى امام سجاد(ع) است كه به عنوان

زبور آل محمد(ص) شناخته شده، و با مطالعه‏ آن، مى‏توان به عظمت ‏بى‏كران پرستش آگاهانه

آن بزرگوار واقف شد.

  شهادت مظلومانه زینت ساجدین حضرت علی بن الحسین (ع)

                                     تسلیت باد